Opleidingen
Trainingen die aansluiten bij de praktijk
Het lerende brein
Voorjaar 2024 - De relatie tussen hersenen, gedrag en leren
Ieder kind leert op een andere manier. Het ene kind heeft een voorkeur voor visuele informatie (plaatjes, schema’s), terwijl het andere kind baat heeft bij zinnen die puntsgewijs onder elkaar staan. En zo bestaan er nog veel meer verschillen in de manier waarop leerlingen nieuwe stof opnemen. Daarnaast spelen factoren als interesse, alertheid en afleidbaarheid een rol bij het aanleren van nieuwe informatie. Hoe kinderen leren heeft alles te maken met (de ontwikkeling van) hun hersenen.
De relatie tussen hersenen, leren en gedrag is het werkterrein van de neuropsychologie.
Verkorte opleiding tot IB'er
Voorjaar 2024 (extra reeks) - Maak een succesvolle start als intern begeleider!
Als intern begeleider bewaak je de kwaliteit van het ondersteuningsbeleid binnen je school. Je coacht jouw collega’s in de ondersteuning van leerlingen en in hun samenwerking met ouders. Samen met de schoolleider geef je vorm aan het ondersteuningsprofiel van de school en de onderwijskundige innovaties die daarmee samenhangen. Met deze verkorte opleiding krijg je kennis, instrumenten én vaardigheden aangereikt om direct in jouw rol als intern begeleider het verschil te kunnen maken!
Verkorte opleiding tot IB'er
Najaar 2024 - Maak een succesvolle start als intern begeleider!
Als intern begeleider bewaak je de kwaliteit van het ondersteuningsbeleid binnen je school. Je coacht jouw collega’s in de ondersteuning van leerlingen en in hun samenwerking met ouders. Samen met de schoolleider geef je vorm aan het ondersteuningsprofiel van de school en de onderwijskundige innovaties die daarmee samenhangen. Met deze verkorte opleiding krijg je kennis, instrumenten én vaardigheden aangereikt om direct in jouw rol als intern begeleider het verschil te kunnen maken!
Samen sterk voor de onderbouw
Najaar 2024 - Realiseer een vloeiende leerlijn
Een ononderbroken leerontwikkeling realiseren is in de onderbouw altijd een uitdaging.
Welke visie is er nodig om aan de doorgaande lijn gezamenlijk vorm te geven?
Wat is de essentie in de overstap naar groep 3?
Hoe laat je kleuters spelen en bewegen zoals ze dat vanuit de ontwikkeling nodig hebben?
Wat vraagt het van het team, de individuele leerkracht en de IB-er/onderbouw coördinator?
Bij de instroom lijken sommige kleuters nog veel peuterachtig gedrag te hebben, wat betekent dat voor je aanbod?
Al deze vragen komen in veel onderbouw teams voor. In deze bijeenkomsten gaan we onderbouwd én met aandacht voor jouw eigen schoolsituatie aan de slag.
Hoe kom je tot een goed plan?
Door samen deze dagen te volgen kun je goed analyseren wat nodig is, wat er al goed loopt en waar de kansen liggen.
Verdiepende opleiding IB als KC
Najaar 2024 - Verdiep je kennis op de domeinen van de kwaliteitscoördinator!
De focus van de intern begeleider als kwaliteitscoördinator verandert van curatief naar meer preventief samenwerken aan goed onderwijs voor elke leerling. Dit vraagt om een goed onderwijsaanbod afgestemd op je leerlingenpopulatie. Hoe kun je in een professionele leergemeenschap systematisch werken aan kwaliteitsverbetering? Sturen op onderwijskwaliteit vanuit datazingeving werkt. In deze opleiding leer je hoe je het vakmanschap van de leraren in de school versterkt en hoe je een schoolverbetertraject ontwerpt en begeleidt. Deze opleiding geeft je handvatten om actuele inzichten direct in te zetten in je eigen onderwijspraktijk.