Opleidingen
Trainingen die aansluiten bij de praktijk
Verdiepende opleiding IB als KC
Voorjaar 2026 - Verdiep je kennis op de domeinen van de kwaliteitscoördinator!
De focus van de intern begeleider als kwaliteitscoördinator verandert van curatief naar meer preventief samenwerken aan goed onderwijs voor elke leerling. Dit vraagt om een goed onderwijsaanbod afgestemd op je leerlingenpopulatie. Hoe kun je in een professionele leergemeenschap systematisch werken aan kwaliteitsverbetering? Sturen op onderwijskwaliteit vanuit datazingeving werkt. In deze opleiding leer je hoe je het vakmanschap van de leraren in de school versterkt en hoe je een schoolverbetertraject ontwerpt en begeleidt. Deze opleiding geeft je handvatten om actuele inzichten direct in te zetten in je eigen onderwijspraktijk.
Werk (beter) samen met ouders!
Van expert naar co-creator
De ervaringsdeskundigheid van ouders is onmisbaar bij het bieden van passende ondersteuning aan leerlingen. Als onderwijsprofessional heb jij – als regisseur van die ondersteuning – een sleutelrol in het versterken van de dynamische driehoek tussen leerling, ouder en school.
Kiezen voor de rol van co-creator betekent een betekenisvolle verschuiving: van ‘weten wat goed is', naar écht luisteren, van overtuigen, naar erkennen. Dat vraagt moed, zelfinzicht en vertrouwen. Maar precies daar, waar verschillende perspectieven naast elkaar kunnen bestaan, ontstaat echte samenwerking.
In deze cursus ontwikkel je de visie, vaardigheden en houding om gesprekken met ouders te voeren vanuit verbinding en gelijkwaardigheid. Je leert spanningen hanteren, vertrouwen herstellen en samen af te stemmen op wat een kind werkelijk nodig heeft.
En dat levert niet alleen winst op voor het kind – maar ook voor jezelf: meer regie, meer vertrouwen én meer werkplezier.
Samen sterk voor de onderbouw
Voorjaar 2026 - Realiseer een vloeiende leerlijn
Een ononderbroken leerontwikkeling realiseren is in de onderbouw altijd een uitdaging.
Welke visie is er nodig om aan de doorgaande lijn gezamenlijk vorm te geven?
Wat is de essentie in de overstap naar groep 3?
Hoe laat je kleuters spelen en bewegen zoals ze dat vanuit de ontwikkeling nodig hebben?
Wat vraagt het van het team, de individuele leerkracht en de IB-er/onderbouw coördinator?
Bij de instroom lijken sommige kleuters nog veel peuterachtig gedrag te hebben, wat betekent dat voor je aanbod?
Al deze vragen komen in veel onderbouw teams voor. In deze bijeenkomsten gaan we onderbouwd én met aandacht voor jouw eigen schoolsituatie aan de slag.
Hoe kom je tot een goed plan?
Door samen deze dagen te volgen kun je goed analyseren wat nodig is, wat er al goed loopt en waar de kansen liggen.
Kijk mij spelen!
Spel als sleutel tot Leren, Denken & Ontwikkelen
In deze inspirerende training leer je met een frisse blik kijken naar het spel van jonge kinderen. Je ontdekt hoe je de verschillende fasen van spelontwikkeling kunt herkennen en hoe je daar doelgericht op kunt inspelen binnen de leerlijnen van het jonge kind.
Je leert hoe spel niet alleen leuk is, maar ook dé ingang vormt om de taalontwikkeling, stimuleren van executieve functies en om de denkvaardigheden van kinderen te versterken. Zo leer je voor jouw groep een rijk, speels en leerzaam aanbod te creëren!
Van IB naar KC, hoe neem ik mijn collega’s mee?
Voorjaar 2026 - Praktijkgericht professioneel ontwikkelen vanuit het hart van de organisatie
Het zijn roerige tijden in het onderwijs. De waan van alle dag doet dagelijks een groot beroep op de leerkracht, IB/ KC, onderwijs ondersteuner en-of pedagogisch medewerker. Maar hoe staat het met de toekomst van onderwijs (en opvang) op lange termijn? Het is van belang om gezamenlijk concrete plannen en acties helder voor ogen te hebben.
Jij als IB/KC hebt daar grote invloed op. Jij kan het verschil maken vanuit jouw kennis, kunde en ervaring. Maar hoe doe je dat? Hoe krijg je je collega’s mee in schoolontwikkeling? Hoe draag jij bij aan een professionele cultuur?
Deze opleiding geeft je handvatten en inzichten om tot het hart van de school in relatie tot jou als persoon/professional te komen. Je wordt geïnspireerd en gemotiveerd om je persoonlijk leiderschap te vergroten ten aanzien van schoolontwikkeling. Zo leg jij de basis voor een professionele cultuur en duurzame groei!


_w366.jpg)
_w366.jpg)
_w366.jpg)
_w366.jpg)