Opleidingen
Trainingen die aansluiten bij de praktijk
Tandem-cursus voor directeur & IB’er
Najaar 2025 - Vorm samen een krachtig team
Allebei ben je druk, waardoor het niet altijd lukt om even met elkaar te zitten, om samen te kijken hoe je bepaalde zaken binnen de school op een duurzame wijze aan wilt pakken.
Er waren toch afspraken gemaakt over het opstellen van de groepsplannen? Of over de rekenaanpak om de opbrengsten binnen de school te verhogen?
Waarom gebeurt het dan nog niet? En waarom doet de ene leerkracht het wel en de andere niet?
Ga samen als duo aan de slag en kijk hoe je elkaar kan versterken. Ieder vanuit een andere positie, meer leidinggevend versus meer coachend. Hoe stem je het met elkaar af en krijg je samen het team in beweging?
De inclusieve IB/KC'er
Maak de volgende stap in inclusief onderwijs en versterk jouw rol als intern begeleider
Als intern begeleider of kwaliteitscoördinator speel jij een cruciale rol in het realiseren van inclusief onderwijs. Maar hoe zet je de volgende stap? Hoe ontwikkel je een gedeelde visie? Hoe begeleid je teams, ondersteun je leerkrachten en borg je verandering op schoolniveau?
Deze opleiding biedt jou praktische handvatten en concrete inzichten om inclusief onderwijs effectief vorm te geven. Gedurende vijf inspirerende bijeenkomsten werk je aan een verbetertraject binnen jouw eigen school, ondersteund door maatjesleren en de VAL-didactiek. Je leert niet alleen van experts, maar ook van collega’s die dezelfde ambitie delen.
Masterclass Leerlingenpopulatie
Hoe weet je wat goed onderwijs is als je niet weet wie je leerlingen zijn?
Hoe weet je wat 'goed onderwijs' is zonder je leerlingenpopulatie (goed) te kennen?
Van iedere school wordt wettelijk een samenhangend curriculum verwacht dat past bij de leerlingenpopulatie van de school. Een scherp beeld van je leerlingenpopulatie is de sleutel tot goed onderwijs.
Maar hoe ziet de leerlingenpopulatie van jouw school eruit? Kom je verder dan wat kengetallen en/of een schoolweging? Iedere school verzamelt allerlei informatie. Maar is alles ook relevant? En helpt het jullie echt om het onderwijs beter af te stemmen op de leerlingen?
Deze Masterclass 'Leerlingenpopulatie als sleutel voor beter onderwijs' inspireert je om met behulp van meetbare, zichtbare en merkbare data meer te weten te komen van jullie leerlingen. De kennis over jouw leerlingenpopulatie helpt je om focus aan te brengen in de ambities voor schoolontwikkeling om het onderwijs beter aan te laten sluiten bij de leerlingen.
Je bent je bewuster van de keuzes die je kunt maken, zoals:
- Hoe zorgt ons onderwijsaanbod ervoor dat we hoge verwachtingen van onze leerlingen kunnen hebben?
- Hoe richten we onze onderwijsomgeving passend in?
- Welke professionele standaarden formuleren wij voor ons onderwijs?
- Over welke pedagogische en didactische vaardigheden moeten al onze leerkrachten beschikken?
- Hoe zetten we onze leerkrachten en ondersteuners optimaal in?
- Welke professionalisering bieden we het team aan om zo goed mogelijk les te geven aan onze leerlingen?
- Hoe vertalen we evidence-informed inzichten over goed onderwijs naar onze schoolcontext?
- Hoe versterken we stap voor stap onze basisondersteuning?
- Hoe kan de leerlingenpopulatie richtinggevend zijn richting inclusief onderwijs?
Zo vormt je leerlingenpopulatie een messcherp gereedschap om je onderwijs permanent te blijven verbeteren!
Verdiepende opleiding IB als KC
Voorjaar 2026 - Verdiep je kennis op de domeinen van de kwaliteitscoördinator!
De focus van de intern begeleider als kwaliteitscoördinator verandert van curatief naar meer preventief samenwerken aan goed onderwijs voor elke leerling. Dit vraagt om een goed onderwijsaanbod afgestemd op je leerlingenpopulatie. Hoe kun je in een professionele leergemeenschap systematisch werken aan kwaliteitsverbetering? Sturen op onderwijskwaliteit vanuit datazingeving werkt. In deze opleiding leer je hoe je het vakmanschap van de leraren in de school versterkt en hoe je een schoolverbetertraject ontwerpt en begeleidt. Deze opleiding geeft je handvatten om actuele inzichten direct in te zetten in je eigen onderwijspraktijk.
Werk (beter) samen met ouders!
Van expert naar co-creator
De ervaringsdeskundigheid van ouders is onmisbaar bij het bieden van passende ondersteuning aan leerlingen. Als onderwijsprofessional heb jij – als regisseur van die ondersteuning – een sleutelrol in het versterken van de dynamische driehoek tussen leerling, ouder en school.
Kiezen voor de rol van co-creator betekent een betekenisvolle verschuiving: van ‘weten wat goed is', naar écht luisteren, van overtuigen, naar erkennen. Dat vraagt moed, zelfinzicht en vertrouwen. Maar precies daar, waar verschillende perspectieven naast elkaar kunnen bestaan, ontstaat echte samenwerking.
In deze cursus ontwikkel je de visie, vaardigheden en houding om gesprekken met ouders te voeren vanuit verbinding en gelijkwaardigheid. Je leert spanningen hanteren, vertrouwen herstellen en samen af te stemmen op wat een kind werkelijk nodig heeft.
En dat levert niet alleen winst op voor het kind – maar ook voor jezelf: meer regie, meer vertrouwen én meer werkplezier.


_w366.png)
_w366.jpg)

_w366.jpg)