Opleidingen
Trainingen die aansluiten bij de praktijk
Samen sterk voor de onderbouw
Najaar 2024 - Realiseer een vloeiende leerlijn
Een ononderbroken leerontwikkeling realiseren is in de onderbouw altijd een uitdaging.
Welke visie is er nodig om aan de doorgaande lijn gezamenlijk vorm te geven?
Wat is de essentie in de overstap naar groep 3?
Hoe laat je kleuters spelen en bewegen zoals ze dat vanuit de ontwikkeling nodig hebben?
Wat vraagt het van het team, de individuele leerkracht en de IB-er/onderbouw coördinator?
Bij de instroom lijken sommige kleuters nog veel peuterachtig gedrag te hebben, wat betekent dat voor je aanbod?
Al deze vragen komen in veel onderbouw teams voor. In deze bijeenkomsten gaan we onderbouwd én met aandacht voor jouw eigen schoolsituatie aan de slag.
Hoe kom je tot een goed plan?
Door samen deze dagen te volgen kun je goed analyseren wat nodig is, wat er al goed loopt en waar de kansen liggen.
Het lerende brein
Najaar 2024 - De relatie tussen hersenen, gedrag en leren
Ieder kind leert op een andere manier. Het ene kind heeft een voorkeur voor visuele informatie (plaatjes, schema’s), terwijl het andere kind baat heeft bij zinnen die puntsgewijs onder elkaar staan. En zo bestaan er nog veel meer verschillen in de manier waarop leerlingen nieuwe stof opnemen. Daarnaast spelen factoren als interesse, alertheid en afleidbaarheid een rol bij het aanleren van nieuwe informatie. Hoe kinderen leren heeft alles te maken met (de ontwikkeling van) hun hersenen.
De relatie tussen hersenen, leren en gedrag is het werkterrein van de neuropsychologie.