Instondo Academy nieuwsbrief 

Hieronder treft u de uitgebreide versie van de Instondo Academy nieuwsbrief van maart 2017. 

 

Alstublieft! Weer een nieuwe nieuwsbrief van de Instondo Academy! Vol passie organiseren wij cursussen voor IB’ers en directeuren in het basisonderwijs. Onze cursussen worden met veel enthousiasme gegeven door trainers met specialistische kennis en jarenlange ervaring in het onderwijs. In deze nieuwsbrief laten wij Barry Redeker aan het woord over de sterke behoefte van de mens om bij een groep te willen horen.
 

Ik wil erbij horen!

Stel je voor: je bent nieuw in een groep, bijvoorbeeld als je een nieuwe baan hebt. Je kent nog niemand. Het is je eerste dag. Je voelt je nerveus en wat gespannen. Ga ik wel aansluiting vinden binnen dit bedrijf? Werken er leuke mensen? Zijn ze aardig? Zullen ze me leuk vinden?
 
Je komt het bedrijf binnengelopen. Je besluit je beste beentje voor te zetten en geeft iedereen enthousiast een hand. Niet iedereen lijkt zoveel energie te waarderen. Een collega zegt ‘Nou nou, maak je niet te druk, hoor.’ Het maakt je direct wat onzeker. In het verleden heb je geleerd dat jouw proactieve houding juist zo gewaardeerd wordt.
 
Bepaalde personen vallen je, door bepaald gedrag, al direct op. Zo loopt er een luidruchtige mannelijk collega rond. Je ziet dat mensen rekening met hem houden, maar merkt al snel op dat je nieuwe collega’s hem liever ook vermijden. Een collega weet je op dag één al te vertellen dat hij inmiddels z’n 3de scheiding ingaat. Je kijkt haar aan en vraagt je af of meer collega’s zo over elkaar praten. Het maakt je iets voorzichtiger.
 
Gedurende de week ontdek je bepaalde groepjes. Je ziet het terug in de personeelskamer. Bij wie ga jij eigenlijk zitten? Wie spreken je aan? Mannen, vrouwen? Zou je daarbij passen? Waar hebben ze het over? Spreekt dat je aan? Hoe zijn ze gekleed? Hoe liggen de verhoudingen eigenlijk in dit subgroepje? Wie praat er het meest? Wie heeft er duidelijk invloed? Hoe gaan anderen daarmee om? Wie wordt genegeerd? En welke plek wil ik nu eigenlijk innemen? Aaargghhh, het is om gek van te worden!
 
Herken je dit gevoel?
Waarom doet we dit onszelf aan? Wel, daar zijn verschillende redenen voor:
  • Evolutionair: vanuit het verleden is gebleken dat de kans op overleven groter is in een groep. Een groep geeft bescherming. We zijn dus op zoek naar veiligheid.
  • Praktisch: je komt er al snel achter dat je in je eentje minder kunt dan samen.
  • Persoonlijk: de feedback op je gedrag helpt je bij je persoonlijke ontwikkeling.
  • Status: aan een groep kun je een status ontlenen. Het helpt je je eigen identiteit te ontwikkelen.
  • Erkenning: iedereen heeft de behoefte gezien te worden door de ander, de moeite waard te zijn.
Zijn we deelgenoot geworden van de groep, is de identiteit van de groep duidelijk en komen de eerste interacties op gang, dan willen we graag snel ontdekken of we invloed kunnen uitoefenen. We verkennen welke rol en welk gedrag daar het best bij past. Zal de groep die rol accepteren?
In een klas hebben kinderen uiteraard vergelijkbare motieven en behoeftes. De motivatie om bij een groep te horen is dus heel groot. Dat gegeven is krachtig en biedt vele kansen en mogelijkheden. Meer weten? Schrijf u in voor de cursus Groepsdynamiek.
 
 
Barry Redeker, van oorsprong leerkracht, gedragsspecialist, zorgcoördinator en teamcoach, heeft zich gespecialiseerd in groepsdynamica en heeft veel ervaring in het werken met (negatieve) groepen. Barry werkt positief, constructief en oplossingsgericht aan het vergroten van de veiligheid in groepen.
 

Cursusaanbod najaar 2017

  • Regie versterkend handelen? Het beste instrument ben je zelf! – klik hier
  • Combinatieklas 2/3: begeleiden van collega leerkrachten – klik hier
  • Omgaan met gedragsvraagstukken – klik hier
  • Effectieve gespreksvoering voor IB’ers – klik hier
  • Over leerlingen gesproken… - klik hier
  • Startende IB’er – klik hier
  • Het lerende brein – klik hier
  • Teamcoaching: Op weg naar actieve leerteams – geschikt voor het hele team! – klik hier
  • Driedaagse cursus voor het duo: directeur en IB’er – klik hier
  • Masterclass: De route naar excellent scholleiderschap - klik hier
NU SPECIAAL VOOR TIB- EN POM-LEDEN €100 KORTING!
 

 

 

“Ik wens je veel succes met deze groep. Dit lukt je nooit”

(Artikel verschenen in (S)EN magazine, september 2016)
Ik keek mijn collega verbaasd aan. We waren net klaar met de overdracht. Haar groep 7 zou straks mijn groep 8 worden. De onderwijskundige zaken waren besproken, de niveaugroepen waren ingedeeld en alle individuele leerlingen kort doorgenomen. Na bijna 2 uur waren we klaar. Mijn collega sloot het gesprek met een diepe zucht af. Ze had veel geïnvesteerd in de groep en dat had haar een hoop energie gekost. Onderwijs is mensenwerk. En dat kan soms best wat van je vragen. Het was goed dat de vakantie nu voor de deur stond. Toch ging ik vol goede moed en vertrouwen de uitdaging aan. Ik had er zin in en zou er wel even een fijne groep van maken… Lees hier het artikel in pdf.
 

Accreditatie

Voor iedere cursus wordt accreditatie aangevraagd bij Registerleraar en/of Schoolleidersregister. Na afloop ontvangt u een certificaat van deelname.
 

In-company

Wij kunnen ook cursussen in-company en op maat verzorgen. U kunt hierover contact opnemen met Lot Huurdeman via l.huurdeman@instondo.nl. 
 

Wie zijn wij?

Wilt u meer weten of heeft u ideeën voor ons? U kunt ons altijd bellen of mailen!
Opleidingsmanager: Lot Huurdeman, l.huurdeman@instondo.nl
Cursusbureau: Manon Kok, m.kok@instondo.nl