Academy nieuwsbrief maart 2018

Diana Smidts aan het woord: Hoe zelfsturingsvriendelijk is jouw klaslokaal?

Tegenwoordig zijn klassen met dertig of meer leerlingen niet ongewoon. Een volle klas houdt in dat er ontzettend veel prikkels zijn: geluiden, kleuren, geuren, vormen, beweging en gedrag. Het is daarom belangrijk om je klaslokaal zo in te richten, dat de prikkels die uit deze inrichting voortkomen geen onnodige ‘ballast’ vormen voor het aandachtssysteem van het kinderbrein. Onder andere door gebruik van rustige kleuren op de wand, goed meubilair (kapotte spullen leiden af, net als een te lage stoel of tafel), materialen binnen handbereik, duidelijk leesbare tekst aan de muur en voldoende natuurlijk licht.

Een zelfsturingsvriendelijk klaslokaal hoeft zeker niet sober of saai te zijn! Het gaat erom dat je als leerkracht bewuste keuzes maakt over de inrichting. Dat je het klaslokaal inricht op een manier die het voor kinderen makkelijker maakt om hun aandacht te richten op wat belangrijk is en dat ze hun aandacht enige tijd kunnen vasthouden.

Uiteraard heb je als leerkracht geen volledige controle over de inrichting en ben je onder andere afhankelijk van de vorm en grootte van het lokaal, het budget van de school, medewerking van anderen, enzovoort. Kijk waar je invloed op hebt binnen jouw eigen mogelijkheden. Het meubilair kun je misschien niet veranderen, maar de opstelling bijvoorbeeld wel. Wil je nagaan in hoeverre jouw klaslokaal zelfsturingsvriendelijk is? Gebruik dan de Checklist Zelfsturingsvriendelijk Klaslokaal.
Uit: Zelfsturing in de klas van Diana Smidts (Nieuwezijds, 2018)

Download hier De Checklist Zelfsturingsvriendelijk Klaslokaal (in pdf).

Diana Smidts verzorgt voor ons de training 'Het lerende brein: de relatie tussen hersenen, leren en gedrag'. Voor de training van 12 april zijn nog enkele plaatsten beschikbaar!

  Diana Smidts