Het lerende brein - De relatie tussen hersenen, gedrag en leren

Cursus Het lerende brein    Ieder kind leert op een andere manier. Het ene kind heeft een voorkeur voor visuele informatie (plaatjes, schema’s), terwijl het andere kind baat heeft bij zinnen die puntsgewijs onder elkaar staan. En zo bestaan er nog veel meer verschillen in de manier waarop leerlingen nieuwe stof opnemen. Daarnaast spelen factoren als interesse, alertheid en afleidbaarheid een rol bij het aanleren van nieuwe informatie. Hoe kinderen leren heeft alles te maken met (de ontwikkeling van) hun hersenen. De relatie tussen hersenen, leren en gedrag is het werkterrein van de neuropsychologie. 


In deze cursus krijgen deelnemers inzicht in het lerende kinderbrein. Vragen die aan bod komen zijn: hoe verloopt de ontwikkeling van de hersenen? Wat kunnen we van kinderen verwachten op welke leeftijd? Hoe komt u erachter wat een kind nodig heeft om te kunnen profiteren van het leeraanbod? Daarnaast zal er aandacht zijn voor de relatie tussen hersenen en gedrag, met name zelfsturing. Om nieuwe stof aan te leren is het belangrijk dat kinderen in staat zijn om hun gedrag aan te sturen. Dit wordt ook wel ‘zelfsturing’ genoemd en komt voort uit verschillende hersenfuncties, die ook wel executieve functies worden genoemd. In deze cursus leer je hoe executieve functies ontwikkelen bij kinderen op de basisschool. 

Opbrengst na de cursus:
• Weet u wat het verschil is tussen zelfsturing en executieve functies;
• Heeft u inzicht in hoe het (kinder)brein ontwikkelt tussen de 0 en 25 jaar;
• Begrijpt u waarom executieve functies niet ‘zomaar’ te trainen zijn;
• Bent in staat om een zwakke zelfsturing te herkennen;
• Weet u welke stappen u kunt zetten bij een vermoeden van zwakke zelfsturing;
• Weet u hoe u, of uw collega, zelfsturing op groepsniveau (in de klas) kan bevorderen;
• Kunt u de BRIEF screener afnemen en interpreteren;
• Bent u in staat om aan te geven wat de rol is van omgeving (school, thuis) op zelfsturing;
• Weet u waar uw eigen sterke en zwakke kanten liggen m.b.t. zelfsturing

Beoordeeld met een 9    

Enkele reacties van cursisten Het lerende brein:
"Heel informatief, verhelderend en nieuwe inzichten"
"Praktische tips en de eenvoudige manier van lesge
ven, zodat het begrijpelijk was"
"Zeer kundig docent"

 

Voor programma details: Klik hier

Button InstondonAcademy directinschrijven

Cursus data en tijden

Najaar 2019    
Utrecht    
Donderdag 3 oktober 2019     10.00-17.00
Donderdag 14 november 2019   10.00-17.00

Voor wie

U bent werkzaam in het basisonderwijs als leerkracht (met speciale taken):
• Intern begeleider
• Voorzitter van bouwoverleg, kwaliteitskring of ontwikkelteam
• Interne coach
• Remedial teacher
• Teamleider
Directeur
Minimaal 15, maximaal 20 deelnemers

Investering 

Deze cursus vergt een investering van €695 voor twee bijeenkomsten, inclusief cursusmateriaal, koffie/thee, lunch en is vrijgesteld van BTW. 

Korting?
Leden van TIB, PO Magazine en oud-deelnemers ontvangen €50 ledenkorting.
Bovendien ontvangt iedereen tot 1 juni 2019 €50 vroegboekkorting voor de najaarscursus!

Cover zelfsturing in de klas    Gratis bij uw inschrijving!
Schrijft u zich nu in? Dan ontvangt u het boek
'Zelfsturing in de klas' van Diana Smidts
t.w.v. €19,99 cadeau!


Locatie

Utrecht: Hogeschool Utrecht, locatie Domstad

Studiebelasting

Totaal aantal SBU: 18 (2 uren voorbereiding; 12 contacturen en 4 uren praktijkopdrachten)

Certificering

Het lerarenregister bevindt zich momenteel in de overgangsfase van een vrijwillig naar een nieuw lerarenregister. Dit betekent dat er op dit moment geen nieuwe activiteiten meer worden gevalideerd. Aan het einde van de dag ontvangt u van ons een certificaat met daarop het aantal uren (18 RU). Met behulp van dit certificaat kunt u (mits u al geregistreerd staat bij het lerarenregister) dit zelf in uw registerdossier zetten. Meer weten? Kijk op: www.registerleraar.nl.

Docent

Dr. Diana Smidts

Button InstondonAcademy directinschrijven